Misją Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Kęble jest zapewnienie opieki, bezpieczeństwa psychicznego
i fizycznego, tworzenie warunków do indywidualnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego zgodnie z jego możliwościami, wspieranie działań wychowawczych i edukacyjnych rodziców,
przygotowanie do codziennego życia w integracji ze społeczeństwem.
Placówka znajduje się w Kęble – niewielkiej wiosce, malowniczo położonej w otulinie Kazimierskiego Parku Krajobrazowego. Ośrodek jest placówką ponadregionalną – w Ośrodku uczy się
i mieszka młodzież z różnych powiatów i województw.
Jednym z wymaganych dokumentów w procesie rekrutacji jest
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ponadgimnazjalnego z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
Nasza baza
Placówka SOSW w Kęble różni się znacząco od typowej szkoły ze względu na swoja siedzibę
w zabytkowym dworku. Pałac mieści w swych murach szkołę i internat.
SOSW dysponuje koedukacyjnym internatem na około 50 miejsc
w pokojach 3 - 7 osobowych.
|
|
Posiadamy:
- sale lekcyjne
- pracownię komputerową z dostępem do Internetu
- pracownię gospodarstwa domowego
- pracownię integracji sensorycznej
- pracownię doświadczenia świata
- pracownię rehabilitacyjną
- szklarnię, tunele foliowe, działkę do zajęć przysposabiających do pracy
|
Cały budynek otoczony jest pulsującym życiem parkiem, na terenie którego znajduje się boisko do gry, zadaszone miejsce na ognisko i plac zabaw.
Dużym atutem ośrodka jest posiadanie własnych koni, które służą przede wszystkim do zajęć z hipoterapii. W Ośrodku funkcjonuje grupa teatralna MISZ-MASZ. Przy SOSW w Kęble działa Stowarzyszenie Pomocy i Wspierania Rozwoju Niepełnosprawnych - "Szansa".
Program Ośrodka
W procesie kształcenia uczniów wyodrębnia się:
- zajęcia edukacyjne
- funkcjonowanie osobiste i społeczne
- zajęcia rozwijające komunikowanie się
- przysposobienie do pracy z zakresu: gospodarstwa domowego (sprzątanie, pranie, prasowanie, szycie, sporządzanie i wydawanie prostych posiłków), prac biurowych (obsługa podstawowego sprzętu biurowego), wytwarzania przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich, bukieciarstwa, prac ogrodniczych.
- wychowanie fizyczne
- religia/etyka
- zajęcia rewalidacyjne
- zajęcia sportowe
- zajęcia kształtujące kreatywność
(w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętność spędzania wolnego czasu)
Kierunki wspomagania rozwoju fizycznego rozwoju ucznia:
- usprawnianie ruchowe
- hydroterapia
Nauczyciele placówki to kadra w pełni wykształcona
i wykwalifikowana do pracy
z młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie, posiadająca ponadto inne kwalifikacje.
Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Kęble zatrudnia pracowników
w trzech grupach: pedagogicznej, administracyjnej oraz obsługi. Pracownikami pedagogicznymi Ośrodka są: dyrektor Ośrodka, wicedyrektor, nauczyciele szkoły i internatu, psycholog, pedagog szkolny, logopeda, nauczyciele rewalidatorzy, hipoterapeuci.
Zajęcia rewalidacyjne
W trakcie całego cyklu kształcenia uczniowie objęci są specjalistycznymi formami rewalidacji indywidualnej takimi jak:
hipoterapia, arteterapia, teatroterapia, muzykoterapia, zajęcia usprawniające – korygowanie zaburzonych funkcji: analizatora wzrokowego, słuchowego, ruchowego, praca z komputerem, zajęcia edukacyjno – wyrównawcze, zajęcia logopedyczne, rehabilitacja.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
Zajęcia
z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka prowadzone są przez zespół specjalistów posiadających przygotowanie do pracy
z małymi dziećmi
o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: specjalistę
z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapeutę Integracji Sensorycznej
i logopedę o specjalności wczesna interwencja logopedyczna oraz oligofrenopedagogów. Każdy
z terapeutów jest przeszkolony
z zakresu wspomagającej
i alternatywnej komunikacji (AAC).
Zajęcia
z zakresu wczesnego wspomagania odbywają się
w sali terapeutycznej wyposażonej
w specjalistyczny sprzęt umożliwiający terapię metodą Integracji Sensorycznej oraz pomoce dydaktyczne do terapii logopedycznej, stymulacji polisensorycznej
i ogólnorozwojowej.
Wczesnym wspomaganiem powinny być objęte dzieci ze problemami rozwojowymi:
z uszkodzonym wzrokiem,
z uszkodzonym słuchem,
z niepełnosprawnością ruchową,
z niepełnosprawnością umysłową,
z autyzmem, zaburzeniami
w komunikowaniu się,
z zaburzeniami zachowania, wychowujące się
w niekorzystnych warunkach środowiskowych,
z wolniejszym i nieharmonijnym rozwojem.